H&M og de tre dimensjonene
I dag er det stadig flere bedrifter som synliggjør ulike tiltak om ting de gjør for å bli en mer bærekraftig virksomhet. Stadig flere forbrukere er også veldig opptatt av produktene de handler inn er bærekraftig og tilfredsstiller de ulike dimensjonene: miljø, økonomi og sosial forhold. Bedrifter endrer sine forretningsmodell til en mer grønnvekst forretningsmodell og går fra en grå til en grønnere vekst. Bærekraft har blitt en veldig viktig tema å forholdet seg til. Det er viktig å gjør det synlig som bedrift om hva som bli gjort for å hjelpe kloden vår.
De tre bærekraftige dimensjonene
Samarbeidet mellom de tre bærekraftige dimensjonene avgjøre om noe bærekraftig eller ikke.
Slik bidrar H&M med de ulike bærekraftige dimensjonene.
Miljø
Med tanke på dimensjonen om miljø har H&M gjort store endringer for å bli mer bærekraftige. Hennes & Mauritz har startet noe som de kaller for «bottle2fashion» der de resirkulere plastikkflasker til stoffet polyester som de lager klær i fra. Resirkulering er en av sentraltingene bedriften gjør for å få en bærekraftig produksjon.
Økonomi og sosiale forhold
Sosiale forhold handler om at alle mennesker får enn rettferdig grunnlag for et bra liv. H&M har lenge blitt kritisert for dårlig arbeidsforhold. Arbeidsforhold der ansatte bak produksjonen av klærne ikke får den rettferdige lønnen de fortjener, men følge H&Ms group sine nettsider har de donert 1.3 millioner USD til «waterAid og redd barna. Selv om bedriften har fått mye kritikk for å ikke følge de tre bærekraftdimensjonene har de informert om at de gjør en forskjell nå.
Kilder:
No responses yet